Nejvýše postavená koloběžka Red Bull je velký divoch. Jak se nám ji podařilo zkrotit a pro koho je?

BALENÍ

Skromně vyhlížející obal s označením Red Bull 10“ RACE TEN FULL a kódovým označením RB-RTENFULLOR10-135 ukrývá vskutku zajímavý a unikátní stroj. Na krabici samotné se dozvídáme hlavní parametry koloběžky a tedy osazení 500 W motorem kooperující s 48 V baterií s kapacitou 13,5 Ah. Ta poskytuje 648 Wh výkonu, což by podle obalu mělo skutečně zajistit 45 km dojezd. Maximální konstrukční rychlost 25 km/h a schopnost překonávat 15stupňové stoupání. Odpružení obou kol, a především čistou hmotnost 22,3 kg. Tedy hodnoty, které umožňují provoz jezdcům, kteří nedisponují řidičským průkazem a není nutné ani platit tzv. povinné ručení, nebo chcete-li pojistku. Ta je nutná až pro stroje překračující 25 km/h nebo těžší než 25 kg. Skvělé. Jaký ale stroj za téměř 20 tisíc korun je?

 

TECHNIKA a DESIGN

Výjimečný. Mohutný. Předimenzovaný. Red Bull si skutečně dal záležet na nejmenších detailech. Nádherná gumová podložka nášlapové plochy s logem ORACLE Red Bull RACING teamu, nebo překrytí všech log igelitovou fólií podtrhují unikátnost této mašiny. Na první pohled nepokulhává ani konstrukce. Oči šťastného majitele rozhodně nejprve padnou na originální C-odpružení přední vidlice s jednou centrální pružinou. Ta eliminuje zanořování při brždění při zachování citlivosti při překonávání nerovností. Obě 10“ kola jsou bržděná kotoučovými brzdami se 120 mm kotouči. Zadní kyvná vidlice je pro odlehčení vertikálně frézovaná. Zajímavé řešení s ohledem k tomu, že ostatní koloběžky běžně mají jen ohnutý plech unášející zadní kolo. Kyvka je samozřejmě odpružená, a to zespodu pod deckem umístěným párem pružin. Zadní, ale i přední blatník nese plechové výztuhy proti možnému zlomení, ale i samotné uchycení k vidlici je skutečně důvěryhodné. Výklopný boční stojánek je designově ukryt do rámu a funkčně vytrčuje pouze svou patku, kterou snadno nahmátnete špičkou boty. Opět Bravo. Sklápěcí mechanismus je klasický a je vybaven samozřejmě dvojitou pojistkou. Zaklesnutí pro přenášení do rámu pak zajišťuje kovový háček vůči pružinové pojistce na řídítkách a rozhodně patří mezi ty intuitivnější řešení. Přední svítilna je jednočočková s možností výškového nastavení a je umístěna v horní části pod displejem na řídící tyči samotné. Díky tomu světelný kužel vždy osvětluje směr jízdy. Zadní světlo je osazené na rámu samotném a skládá se ze 6 diod, které nikdo nepřehlédne ani za jasného dne. Skvělý přínos bezpečnosti. Na blatníku samotném je tak už jen červená odrazka, která je samozřejmě dle legislativy v oranžovém provedení rovněž z boku na přední i zadní vidlici. Gripy jsou z příjemně měkčené gumy s podporou na vnější straně dlaní pro úlevu za jízdy. Displej je minimalistický, a kromě rychlosti a jízdního módu toho moc neřeší. Proč taky, vždyť jde o jízdu, žádné řeči okolo. Pojďme se tedy projet ať se býk předvede.

 

JÍZDNÍ PROJEV

Na koloběžce jsme měli potřebu jet už do výtahu. Ona si prostě o jízdu neříká ale křičí. Pohledy okolí nelze interpretovat jinak než zájmové až závistivé. Na téhle koloběžce skutečně chlap se 185 centimetry nevypadá jako vosa na bonbónu. Akcelerace na otevřené ulici je už skutečně zajímavá. Až si člověk říká, jestli ty informace na obalu jen nemají koloběžku „legalizovat“ protože ani malý kopeček nezpomalí koloběžku z 25 km/h na kterou se dostává nezvykle rychle. Jízdní postoj si jezdec na 55 x 18,5 cm velkém decku nemá problém nalézt, ani měnit. Brzdy jsou trochu ostřejší, a tak je potřeba je zřejmě zajet a naučit se s nimi pracovat. Ne každé zpomalení musí být přes brzdové páky, ale stačí pustit plynovou páčku, nebo deaktivovat tempomat. Ten lze mimochodem u koloběžky mít zapnutý nebo si jej pro jízdu vypnout. Paráda. Zatímco prozatím nemáme problémy, že by se koloběžka při silném brždění stavěla na přední kolo, což má zřejmě na svědomí C-vidlice, tak při vhodné práci s těžištěm se při akceleraci na zadní kolo staví a drží a drží, jak jen to balanc jezdce ustojí. Tohle jsme skutečně ještě s žádnou koloběžkou nezažili a ačkoli to návod k obsluze zakazuje, je to vcelku návyková machrovinka. Příště ale už raději s přilbou! Tu jsme podle legislativy – a podle parametrů koloběžky držící ji v legálních mezích (25 km/h vs. 25 kg) povinni mít neměli, ale proč jít úrazu naproti?

ZÁVĚR

Zřejmě dopadnete jako my. Z testu a focení se nevrátíte za pár minut ale pár hodin. Koloběžka vám možná uspoří čas při dojíždění, vykouzlí úsměv na tváři z opojného pocitu tiché jízdy městem, ale rozhodně si na ní vytvoříte závislost silnější než na čokoládě nebo tabáku. Jestli s ní budete dojíždět do práce, tak vám garantuji, že v sobotu vstanete a pojedete někam směrem k zaměstnání, než si uvědomíte, že je víkend.

Cena za tuhle mašinu možná není nízká, ale v každém nejen emotivním směru opodstatněná. To si ale musíte ověřit sami.